Zwangerschap

Bekkenpijn

Het bekken wordt gevormd door de beide heupbeenderen en het heiligbeen. Deze zijn door de bekkengewrichten aan de achterkant en de symfyse aan de voorkant met elkaar verbonden.
De bekkengewrichten worden door stevige banden ondersteund. Deze banden zorgen er als het ware voor dat de beide botdelen die het gewricht vormen, stevig tegen elkaar worden geduwd.
Daarnaast spelen de spieren hier ook een rol.
Het bekken werkt in nauwe samenhang met de lage rug.
De spieren en banden van lage rug, buik en bekken spelen een belangrijke rol bij houding en beweging. Een stoornis in de spieren, in de banden of in één van de bekkengewrichten kan leiden tot bekkenpijn of lage rugpijn.

Tijdens zwangerschap is de belastbaarheid van het bekken verminderd. Onder invloed van hormonen houdt het kraakbeen van de bekkengewrichten en de symfyse wat vocht vast waardoor het kraakbeen zwelt en verweekt en de banden wat opgerekt worden.
Nogal wat zwangeren krijgen te maken met bekkenpijn.
Dit kan zich uiten in pijn rondom je bekken en/of lage rug; ter plaatse van de symfyse, bij je bekkengewrichten of stuitje of soms uitstralend naar een been.

Soms ondervind je moeite bij in beweging komen na zitten of liggen of bijvoorbeeld na langer staan of lopen.

De bekkenfysiotherapeut gebruikt specifieke testen om de diagnose te stellen. Door middel van gerichte technieken, training en adviezen leer je de spieren beter te gebruiken, de bewegelijkheid te herstellen en zo de balans rond bekken en lage rug te optimaliseren.
Belangrijk is om de belasting en belastbaarheid van het bekken goed op elkaar af te stemmen.
Indien nodig werkt de bekkenfysiotherapeut nauw samen met een manueel therapeut.

Lees meer over hoe je fit kunt blijven tijdens de zwangerschap en na de bevalling: ZwangerFit® en Moederfit